Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

...Păşiţi încet... se citeşte...

Eugenio Montale- Visul deținutului

 


 Zori și nopțile se deosebesc aici prin semne puține.

 

Zigzagul graurilor peste turnuri

în zi de bătălie, mie aripi,

un fir de ger polar,

ochiul șefului pazei prin vizor,

trosnet de nuci zdrobite, o uleioasă

sfârâială din temniți și frigări

adevărate ori zise - dar paiele sunt aur,

opaițul tulbure devine vatră

dacă, dormind, cred că-ți stau la picioare.

 

Epurarea durează de totdeauna, fără motiv,

Se spune că de-abjuri și de subscrii

te poți salva de-acest măcel de gâște;

că cine se leapădă, însă  trădează

și vinde carnea altora, ia linguroiul

în loc să se sfârșească în pate-ul

hărăzit Zeilor pestilențiali.

 

 

Încet la minte, rănit

de culcușul ghimpos m-am contopit

cu zborul moliei pe care talpa

o fărâmește pe podea,

cu kimonourile în ape ale luminii

întinse-n auroră, pe bastioane,

în vânt adulmecai miros de ars

de la colacii din cuptoare;

am privit împrejur și am stârnit

iriși pe zări de pânze de păianjeni

 

și petale pe fierul de la gratii,

m-am ridicat, iar am căzut

în adâncimi unde e veac minutul-

 

 

izbirile și pașii se repetă

și încă nu știu dacă la festin

voi fi tocat sau tocător. Lungă-i zăbava

visul meu despre tine nu-i sfârșit.

 

Trad. Marian Papahagi