Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

...Păşiţi încet... se citeşte...

Fernando Pessoa- Poem în linie dreaptă

 


 

N-am cunoscut pe nimeni care să fi mâncat bătaie.

Toate cunoștințele mele au fost campioni în toate domeniile,

Iar eu, de atâtea ori josnic, de atâtea ori porc, de atâtea ori nedemn,

Eu, de atâtea ori un parazit iresponsabil,

Cineva murdar și de nescuzat,

Eu, care de atâtea ori n-am avut răbdare  să fac o baie,

Eu, care de atâtea ori am fost ridicol, absurd,

Eu,  care mi-am împleticit în mod public picioarele în covoarele atâtor etichete,

Care am fost grotesc, meschin, supus și arogant,

Care am suferit afronturi și am tăcut,

 Care atunci când nu am tăcut am fost și mai ridicol,

Eu, cel de care râdeau cameristele de hotel,

Eu, cel care simțeam glumele ce le făceau pe seama mea băieții de comisioane,

Eu, care m-am dedat la grosolane afaceri financiare, și am împrumutat fără să dau înapoi,

Eu, care atunci când se cerea o lovitură de pumn m-am eschivat

De la orice posibilitate de a lovi;

Eu, care am suferit angoasa micilor lucruri ridicole,

Eu, îmi dau seama că nu e altul ca mine pe lume,

Niciunul dintre cei pe care-i cunosc și care vorbesc cu mine

N-a comis niciodată vreun act ridicol, n-a suferit niciodată afronturi,

Cu toții au fost niște prinți- fiecare în parte un prinț- în viață...

Ce n-aș da să aud vocea omenească a cuiva

Care ar mărturisi nu un păcat, ci o infamie,

Care ar povesti nu o violență, ci o lașitate.

Nici vorbă, cu toții sunt Idealul, de-i auzi când îmi vorbesc

Cine din lumea asta mare ar recunoaște pe față că a fost cândva un mârșav?

O, prinților, frații mei,

Destul, m-am săturat de atâția semizei!

Unde mai găsești oameni pe lumea asta?

Să fiu eu singurul ticălos și singurul greșit conceput pe lume?

Li se putea întâmpla să nu-i iubească femeile,

Li se putea întâmpla să fie trădați- dar ridicoli, niciodată!

Iar eu care am fost ridicol  fără să fi fost trădat,

Cum să le pot vorbi eu superiorilor mei fără să mă bâlbâi?

 Eu, care am fost josnic, cu adevărat josnic

Josnic în sensul meschin și infam al josniciei.

 

Trad. Dinu Flămând