Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

...Păşiţi încet... se citeşte...

Fernando Pessoa- Poezie și cultura

 

”Dar cultura nu ne cade din cer: au acces la ea numai indivizii apți, în funcție de proporția aptitudinii lor. Cultura e un aliment spiritual și, ca orice aliment, valoarea ei nutritivă depinde îninte de toate de o bună asimilare. Cel pe care îl considerăm un om cultivat este mai întâi un om capabil să asimileze, să integreze chiar în materia spiritului său influențele culturale cele mai diverse, și să asimileze efectiv aceste influențe. De altfel, aptitudinea pentru cultură îl antrenează în mod inevitabil spre cultură pe individul care o posedă. Există trei forme de cultură- cea născută din erudiție, cea născută din asimilareaa experienței altora și cea născută din multiplicitatea curiozității intelectuale. Cea dintâi rezultă din studiul neobosit și laborios, precum și din rememorarea sistematică a rezultatelor acestui studiu. Cea de-a doua se dobândește prin facultatea naturală de a asimila rapid tot ceea ce citim, tot ceea ce auzim și tot ceea ce vedem. În sfârșit, cea de-a treia, cum am văzut este rezultatul unei multiplicități de interese intelectuale, nici unul dintre centrele de interes particulare nu este în sine dominant sau privilegiat, ci dimpotrivă, numai varietatea lor lărgește spiritul. Putem ilustra aceste trei forme de cultură citând trei mari poeți: prima formă îi aparține lui Milton, care s-a pregătit conștiincios pentru elaborareaa operei sale poetice- încă din tinerețe și fără să știe care va fi natura sa culturală- învățând greaca, latina, ebraica și italiana (limbi în care știa nu numai să citească, ci și să scrie în mod curent)  și studiindu-i pe clasicii greci și latini. Cea de-a doua formă de cultură este a lui Shakespeare, care fără să fi citit sau să fi studiat  știa să asimileze intens și în profunzime tot ceea ce vedea sau auzea, așa încât i se poate atribui o erudiție pe care în realitate era departe de a o poseda. În sfârșit, Goethe este exemplul pentru cea de-a treia formă de cultură: fără să posede erudiția lui Milton și nici extrema facultate de asimilare a lui Shakespeare, zonele sale de interes erau atât de diverse în toate artele și aproape în toate științele, încât universalitatea lui compensa ceea ce el pierdea în profunzime și în capacitatea de a  asimila.

E mult mai probabil ca un poet care cunoaște curba lui Gauss să scrie un mai bun sonet despre iubire decât un poet care o ignoră.  Ceea ce nu este decât în aparență un paradox. Poetul care s-a străduit să se intereseze de o dificultate matematică reprezintă el însuși instinctul curiozității intelectuale, iar dacă are acest instinct al curiozității intelectuale, cu siguranță că el a adunat în decursul vieții sale detalii despre iubire și despre sentimentele cele mai interesante într-o măsură mai mare decât ar fi făcut-o cel care nu se arată interesat decât de mersul normal al măruntelor sale vieți - momit de salariu și mânat din urmă de bâta supușeniei sale. Acesta va fi așadar mult mai viu cel puțin în poezie, ceea ce explică legătura subtilă existentă între curba lui Gauss și Amaryllis -ul momentului.

Acesta va fi un poet și un om, nu un animal care comite versuri.”

(Fernando Pessoa, Poezie și cultură)